Veilig thuis - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Pike en Anne - WaarBenJij.nu Veilig thuis - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Pike en Anne - WaarBenJij.nu

Veilig thuis

Door: Pike en Anne

Blijf op de hoogte en volg Pike en Anne

13 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Vanmorgen werden we rond 08.00 wakker gemaakt voor ons ontbijtje buiten in de zon. Daar zaten we met ons fleecevest in de tuin achter onze goed beveiligde lodge (zoals alle huizen hier in de buurt die gewoon een poort en flink hekwerk om het huis hebben gebouwd). Tijdens het ontbijt hebben we eens uitgezocht hoe we het beste Johannesburg kunnen verkennen. Dat bleek nog niet zo makkelijk: Johannesburg/Jo-City-Joburg/Goldencity heeft namelijk niet echt een centrum. Het zijn wat wijken die langzaam naar elkaar zijn gegroeid tot een grote stad. Dus lopend was geen optie, fietsen die kun je hier niet huren (lijkt ons ook goed gezien de vrij steile bergen), via een taxi door de stad is erg duur dus.. we besloten de hop on hop of tour te nemen. Daarvoor zouden we zelf ongeveer 6km lopen naar het dichtstbijzijnde opstappunt. Op weg hier naar toe hebben we ons heel erg verbaasd over hoe arm veel delen van Johannesburg zijn, ondanks het feit dat de stad heel erg in de positieve zin groeit zoals ze hier zeggen. Veel mensen op de straten, straten die opengebroken liggen (waar ze dan ook met 15 mensen werken waarvan maar 2 mensen echt iets doen), kinderen die over straat 'zwerven', mensen die op de stoep iets in zich spuiten (wel sympathiek dat ze ons ook iets aanbieden), bedelaars, afgebroken huizen, ga zo maar door. Nadat we halverwege waren viel ons eigenlijk pas op dat we écht de enige toeristen waren daar.
Na een uurtje 'klimmen' kwamen we inderdaad aan bij het punt waar we op de bus konden stappen.

De eerste stop waar we er uit zijn gegaan was bij het apartheid museum. Dit gaf heel pijnlijk maar mooi duidelijk hoe heftig dit eigenlijk is (geweest), en nog zo kort geleden. We kregen ook allebei een apart ticket: de ene een blanke, de ander een zwarte en moesten dus het eerste deel gescheiden doorlopen.
Na het museum zijn we in een drukke wijk met veel universiteiten, restaurants en cafes van de bus gegaan om lekker wat te eten. Een rondje door de stad gelopen waar blijkt dat we toch best opvallen als toerist: een vrouw tegen Anne: "whaauw you're so big", een man vraagt aan Pike of hij zijn drukwerk wil gebruiken voor zijn bedrijf en ongeveer iedere bedelaar sprak ons aan.
Ook nog gestopt bij het treinstation om te kijken of we van Port Elizabeth naar Johannesburg met de trein kunnen gaan. Blijkt niet heel handig: deze gaat alleen op woensdag, vrijdag en zondag.

Terug zijn we toch maar met de taxi gegaan. De mevrouw van onze lodge gaf aan dat dat heel verstandig is geweest, dus we hebben ook vanavond een taxi naar het restaurant genomen.
Morgen bezoeken we Soweto (een echt Afrikaanse wijk) wat we hopelijk ook deels fietsen kunnen doen!

• 13 Juli 2016 - 23:18

Bert:

Klinkt idd anders dan een dagje Amsterdam. Mooi om te ervaren.