Twee totaal verschillende werelden! - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Pike en Anne - WaarBenJij.nu Twee totaal verschillende werelden! - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Pike en Anne - WaarBenJij.nu

Twee totaal verschillende werelden!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Pike en Anne

14 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Soweto

Verrassing: ei, spek, brood, champignos en uien als ontbijt. Daarna (vandaag dus met de taxi) weer naar Johannesburg.
Gisteren hebben we een ticket gekocht waarmee we twee dagen gebruik mogen maken van de hop op- hop of bus in Johannesburg, hierbij hebben we ook een tour naar Soweto geboekt (een township van Johannesburg: daar hebben oorspronkelijk vooral mensen geleefd uit Afrika die in de goudmijnen werkten). Vandaag zijn we dus naar Soweto gegaan. Vooraf hadden we allebei het idee dat we in een piepklein dorpje terecht zouden komen, met van die huizen die met golfplaten aan elkaar gemaakt waren (een beetje net zoals in de films). Vanaf de bus hebben we veel kunnen zien maar dat waren vooral de highlights, de wat grotere gebouwen: koeltoren voor het water dat afgevoerd werd voor de 'armen', de verschillen tussen de wijken waar geld was en banen, waar mensen leefden met familie die geld had tot de wijken die echt heel arm waren, het derde grootste academische ziekenhuis van de wereld, taxiplaatsen waar taxichaffeurs elkaar letterlijk bevochten voor het beste plekje enzovoorts. Op een gegeven moment werd ons gevraagd of we Soweto fietsend willen bekijken: JAA! (we waren wel de enige van onze bus...)

Tijdens de fietstochten hebben we echt het grote verschil tussen Soweto en Johannesburg mogen meemaken. Dat kan je echt niet omschrijven! Waar we in Johannesburg achter elkaar aan lopen om op de tas te letten, we alle stukjes van meer dan een kilometer met de taxi doen (iedereen verklaarde ons voor gek dat we kleine stukjes hebben gelopen), waar iedereen om geld vraagt zei de lokale gids van Soweto dat we de fietsen rustig konden laten staan en de hoek om gaan om daar iets te bekijken, we mogen van alles en iedereen foto's maken, iedereen zegt je gedag, de kinderen komen kijken en zeggen allemaal gedag het is echt een wereld van verschil. We waren zo welkom in Soweto, dat gevoel hadden we in Johanensburg niet echt, terwijl de mensen in Soweto écht niet hebben maar toch zo gelukkig zijn. Een klein voorbeeldje: mensen moeten in de wat armere wijken van Soweto dus echt met zijn allen (duizend mensen) met een aangelegde watervoorziening doen, denk aan: de was doen, drinken, 'douchen', schoonmaken, noem het maar op. Dan nog zijn ze zo vrolijken vragen of je wil komen kijken enzovoorts.

Onderweg ging de trapper van Pike z'n fiets. 'Ohjee dacht ik, daar zijn we dan, midden in Soweto met een kapotte fiets..' Maaar.. onze locale gids had in zijn koffertje zowaar een ratel zitten. Van een klein afstandje hoor ik Pike zeggen "no no, if you want to close you have to turn to the other side". Hij had geen idee wat hij moest doen maar hij was helemaal gelukkig dat hij Pike kon helpen met zijn fiets haha.
Hierdoor hadden we iets vertraging en we moesten natuurlijk optijd terug zijn (we hadden natuurlijk de laatste bus..). De man die ons rondfietsten door Soweto had dat duidelijk vaker gedaan: "hurry hurry; you can cycle you come from Holland". Hij trok een flinke eindsprint, maar we hebben het gehaald!
De kindjes op de foto waren gefascineerd van het fototoestel, zeker toen we de foto aan ze lieten zien. Toen Pike en de local de fiets aan het maken waren kwamen de kinderen naar buiten: toen ik naar ze toe ging met de camera vonden ze het maar wat mooi: handen aanraken, haren aanraken, foto's maken: alsof ze het nog nooit hadden gezien.

Over wat we vandaag hebben meegemaakt en wat een groot contrast in de wijken kunnen we nog een flink verslagje schrijven, echt ongelooflijk!

Anne heeft nog wel een vraagje aan opa Grootenboer, die heeft ons namelijk geleerd hoe je aan de stand van de zon kan zien hoe laat het is. Dat hebben we, héél overtuigd geprobeerd uit te leggen maar huhh.. De zon draait hier de andere kant op! Hoe kan dat?

• 14 Juli 2016 - 21:57

Opa Jan En Oma Riet:

Wat een geweldige belevenis. en super leuke foto,s XXX

• 15 Juli 2016 - 10:59

Grootenboer Opa En Oma :

Anne en Pike ,wat een mooi verslag ,tante Corrie en ik hebben het samen gelezen.Pike wij hebben de grote stijger in geklapt .met het kleintje is hij nog bezig .Hartelijkegr. Van Opa en Oma , tante Corrie oom Victor .u